Esmalt tuleb külastada perearsti või kõrva-nina-kurguarsti, kes hindab teie kuulmislangust ja vajadust kuulmisabivahendi järele. Arst väljastab teile vastava tõendi või saatekirja. Näidustus: Isikud, kellel esineb probleem välis-, kesk- ja/või sisekõrva struktuurides, kuulmislangus alates 50 dB.
Meie inimesed aitavad Teid abivahendiga seotud küsimustes ja on oma ala spetsialistid. Soundfr seadet on võimalik enne ostmist proovida.
Abivahendi saamiseks on vajalik esitada järgmised dokumendid:
a. Arsti tõend või saatekiri.
b. Isikut tõendav dokument.
Riik kompenseerib abivahendi vastavalt ühe või teise abivahendi piirhinnale. Abivahendi soetamisel tasub riik omapoolse osa ning sina omaosaluse. Kui abivahendi omaosaluse maksumus on sinu jaoks liiga suur, on sul võimalus taotleda selle vähendamist (vt erandi taotlemine). Abivahendi soetamisel on sinu omaosaluse suurus alati minimaalselt 7 eurot (välja arvatud inkontinentsitoodete ostul ning abivahendi üürimisel).
Põhjendatud juhtudel on võimalik abivahendi soetamiseks taotleda erandit. Taotlus esitatakse Sotsiaalkindlustusametile enne abivahendi soetamist(st, kui tehing on juba tehtud, erandittaotleda ei saa).
1. Omaosaluse vähendamiseks. Omaosalus on summa, mille pead tasuma oma abivahendi eest. Omaosaluse summa suurus sõltub abivahendist, selle maksumusest ning piirmäärast. Täpsemat infot leiad siit. Sotsiaalkindlustusamet vähendab omaosalust juhul, kui taotlejale või tema perekonnale on taotlemise kuul või sellele eelnenud 12 kuu jooksul makstud toimetulekutoetust.
Kui su majanduslik olukord ei võimalda omaosalust tasuda, võib sotsiaalkindlustusamet vähendada abivahendi omaosalust kuni viie protsendini abivahendi maksumusest. Selleks tuleb esitada omaosaluse vähendamise taotlus ning nõusolek vaadata sissetulekutega seotud andmeid erinevatest infosüsteemides või andmekogudest. Omaosaluse vähendamisel võtame arvesse taotleja (laste puhul seadusliku esindaja) sissetulekuid, igakuiseid kohustusi abivahenditele ja toimetulekupiirid.
2. Uue abivahendi soetamiseks, kuna kasutuses olev abivahend ei vasta enam su vajadustele (näiteks on su kuulmine või nägemine halvenenud; abivahend ei aita sind; abivahend hävines õnnetusjuhtumi tagajärjel jne).
3. Vajad abivahendit, mida ei ole kantud abivahendite loetellu, kuid ilma selle abivahendita ei tule sa igapäevaelus toime.
4. Vajad abivahendit, mille puhul on abivahendite loetelus märge „erandi taotluse alusel”.
Erandit taotledes on vaja Sotsiaalkindlustusametile esitada koopia abivahendi tõendist, kus on kirjas vajaminev abivahend. Samuti võib vajaminev abivahend olla välja toodud rehabilitatsiooniplaanis. Kui abivahendi vajadus on välja toodud rehabilitatsiooniplaanis, siis seda Sotsiaalkindlustusametile esitada ei ole vaja. Tõendile võid lisada terapeudi põhjalikuma hinnangu (või video) abivahendi sobivuse ja vajalikkuse kohta. Erandi taotlus on kättesaadav SIIN või Sotsiaalkindlustusameti klienditeeninduses. Taotlust on võimalik esitada iseteeninduses, posti, e-posti teel või Sotsiaalkindlustusameti klienditeeninduses.
Sotsiaalkindlustusameti peaspetsialistid vaatavad sinu esitatud dokumendid üle ning vajaduse korral võtavad sinuga ühendust üksikasjade täpsustamiseks. Kui taotluse läbivaatamiseks vajalikud dokumendid on olemas, saadetakse otsus sulle hiljemalt 30 päeva jooksul.
Positiivse otsuse korral pöördu abivahendi ettevõttesse ja lepi kokku abivahendi tehingu ja kättetoimetamise viis. Ettevõttesse pöördumisel võta kaasa isikut tõendav dokument.
Pärast abivahendi saamist on oluline järgida hooldusjuhiseid ning vajadusel külastada järelkontrolle, et tagada abivahendi korrektne toimimine.